GIPSY! |
|
Een eerder licht programma met vioolrepertoire dat geïnspireerd is door midden-europese volksmuziek waarin de viool een belangrijke rol speelt. |
|
|
|
|
|
Echo's uit de Romantiek |
|
Terwijl de Beau Monde onbekommerd de 20ste eeuw binnenvalt, stonden de kannonnen klaar om het Oude Europa aan flarden te schieten. Na WO I zou niets meer zijn wat het was geweest.
Ongeveer gelijktijdig deed zich in de muziek een gelijkaardige aardverschuivingf voor. Componisten als Stravinsky en Schönberg deden de westerse muziek zodanig op hun grondvesten daveren dat het hele tonale systeem eraan ten onder ging.
Toch konden heel wat daarom niet minder geniale componisten als Richard Strauss en Erich Korngold zich in de nieuwe esthetiek niet vinden. Zij bleven hun hele leven lang trouw aan de tonaliteit, verlangend naar muziek die voorgoed voorbij leek, maar waar wij nu nog steeds met veel genoegen naar luisteren. |
|
|
|
|
|
Strijd der Titanen |
|
|
|
|
|
|
|
Kreutzersonate |
|
|
|
|
|
|
|
L' Ecole Franco-Belge |
|
|
|
|
|
|
|
Midden-Europa tussen de twee Wereldoorlogen |
|
De staten van Europa zijn doorheen de geschiedenis steeds de speelbal geweest van vreemde mogendheden. Was het een Sultan, een Tsaar, een Keizer, de Communisten,...steeds leefden ze onder tirannie.
Eén korte periode in de recente geschiedenis hebben ze mogen proeven van de vrijheid: na de val van het Oostenrijks-Hongaarse Rijk bij het einde van de Eerste Wereldoorlog, tot ze werden platgelopen door de Nazi's bij het uitbreken van WO II.
Het is fascinerend om zien hoe, in deze periode van vrijheid, een gelijkaardige evolutie op muzikaal gebied in deze landen plaatsgrijpt. Hoewel de buurlanden Tjechië, Roemenië en Hongarije mekaar niet echt kunen luchten, gaan ze, eenmaal het juk van de Oostenrijkse Keizer afgeworpen, een enorme interesse voor hun eingen volksmuziek aan de dag leggen. Waar de volksmuziek voorheen dienst deed als kleurrijke vernislaag, wordt ze nu de motor van een nieuwe taal. Ze werken nieuwe harmonische relaties uit, brengen het ritme op de voorgrond en torpederen op deze manier het Duitse klassieke model, dat zo lang de muzikale wereld had gedomineerd.
Deze muziek, ontstaan uit de buik van de volksgrond, opent zo nieuwe onbekende horizonten en verplaatst ons meteen in de moderniteit. |
|
|
|
|
|
De 3 Grote B's |
|
|
|
|
|
|
|
|