|
|
|
|
|
ER WAS EENS … BEETHOVEN ! |
|
Ensor Strijkkwartet
Jan Decleir, verteller |
|
“ …Er was eens …een meisje met sluike haartjes met een strikje erin. Ze had oh, zo blozende wangetjes en ze droeg altijd schone sokjes over haar voetjes die altijd in blinkende laqué schoentjes staken met een zilveren sluiting. Ze sprak altijd met twee woordjes maar ... ze had een rotkarakter. Er was ook eens een heel oud vrouwtje, in lompen gehuld, met o-benen en zonder haar. Ze had nog een rotter karakter dan het kleine meisje! Het rotste karakter van allemaal had toch de molenaar, een reus die zo lelijk was als de nacht. Hij had twee neuzen. Er was ook een wolf, helemaal uitgehongerd, hij was vel over been, maar ... lief. Ook was er een stad in een land en in dat land waren beekjes, boten en landerijen en ... er was ook ... Beethoven”
In hun nieuwe voorstelling, ‘Er was eens … Beethoven !’, speelt het Ensor Strijkkwartet enkele hoogtepunten uit het imposante strijkkwartet oeuvre van Beethoven en combineert dit met een keuze uit de literaire wereld van het sprookje. Net zoals Beethoven vertellen sprookjes verhalen waarbij de fantasie, verwondering , verrassing en dramatiek wezenlijke kenmerken zijn.
Wie anders dan Jan Decleir kan je meenemen in de wondere wereld van het sprookje ?
Wie anders dan het Ensor Strijkkwartet kan je mee nemen in de wondere wereld van Beethoven ?
Speeldata:
4/12/2020 Maasmechelen
5/12/2020 Bierbeek
6/12/2020 Zonhoven
10/12/2020 Merelbeke
11/12/2020 Antwerpen - Amuz
11/12/2020 Bonheiden
12/12/2020 Meise
13/12/2020 Diksmuide
18/12/2020 Herentals
19/12/2020 Mechelen
20/12/2020 Roeselare
20/12/2020 Ternat
25/02/2021 Lint
26/02/2021 Eersel (Nl)
27/02/2121 Antwerpen – De Roma |
|
|
|
WIEN BLEIBT WIEN
Dansmuziek uit Wenen |
|
Ensor Strijkkwartet
Anne Cambier, zang
Rubben Appermont, Contrabas
|
|
Terwijl aan de ene kant van Wenen de familie Strauss en Josef Lanner in het salon musiceerden met eigen walsen en ländlers , speelde aan de andere kant van de stad ook de familie Schubert in de huiskamer eigen menuetten en ländlers. Het Ensor strijkkwartet spoorde deze originele partituren op en brengt ze op dit uniek concert samen met Anne Cambier, een gevierde zangeres. Zij brengt enkele lichtvoetige liederen van Schubert en het Weense operette repertoire. Het bijzondere aan deze kamermuziek bezetting (strijkkwartet + contrabas) is dat door de kleinschaligheid er een grotere speelsheid en muzikale flexibiliteit ontstaat waardoor de luisteraars deze wondermooie muziek op een intensere wijze zal kunnen beleven. |
|
|
|
MOSKOU OP STERK WATER |
|
Ensor Strijkkwartet
Josse De Pauw, verteller |
|
Muziek: strijkkwartetten – Dmitri Sjostakovitsj
Tekst: Venedikt Jerofejev
Venedikt Jerofejev (veel meer dan dat hij in 1947 is geboren is niet over hem bekend) heeft met ‘Moskou op sterk water’ internationaal de aandacht getrokken. Het enige dat de hoofdpersoon Venitsjka serieus neemt is de drank, het enige onderwerp dat hij aansnijdt, waar hij nooit de spot mee drijft. Over drank raakt hij niet uitgepraat. Al vanaf zijn vroegste jeugd is hij er vertrouwd mee, hij heeft er alle mogelijke interessante experimenten mee uitgevoerd. Er is op dat gebied nog steeds zoveel te ontdekken! van Moskou op sterk water is een meesterwerk!
Dat het Ensor Strijkkwartet de muziek van Dmitri Sjostakovitsj koppelt aan fragmenten uit Jerovejev’s Moskou op sterk water is niet toevallig: éénzelfde ondertoon van wanhoop en sarcasme vindt men terug in deze op het eerste gezicht grappige passages... (Goya’s ‘Caprichos’ zijn niet ver weg...). Zowel de muziek als het woord en het beeld versterken aldus elkaar op een tragi-comische manier. |
|
|
|
LES VENDREDIS |
|
Ensor Strijkkwartet
Jan Decleir, verteller |
|
Rusland, omstreeks 1850. Elke vrijdag avond, even na acht uur, betraden muzikanten en geïnteresseerden de salons van een gigantisch herenhuis in een chique wijk van St. Petersburg. De gastheer is een steenrijke houthandelaar (amateur violist)met een grote passie voor muziek: Mitrofan Belaïev. Wekelijks inviteerde hij een bont gezelschap muziekliefhebbers om te componeren en te musiceren.
Elegante mannen en vrouwen vleiden zich in de sofa’s, Perzische kussens en love seats die overal in zijn paleisje verspreid stonden. Ze gaven zich over aan heerlijk eten, zoete woorden en roddels. Om half negen besteeg het Belaiev-kwartet het podium in de berookte muzieksalon: kleine concertzaal. Eerst speelde zij een kwartet van Haydn, Schubert, nadien een compositie die diezelfde avond werd gecomponeerd. Tijdens deze legendarische geworden vrijdagen zijn pareltjes gecomponeerd door grootheden als Rimsky-Korsakov, Glazounov, leraars aan het conservatorium van St Petersburg, en hun leerlingen Soklov, Liadow.
Het Ensor Strijkkwartet brengt deze avonden terug tot leven, samen met Jan Decleir, die instaat voor de roddels en de mooie woorden. Ze vinden elkaar in de liefde voor deze muziek en de periode waarin ze ontstaan is. In Rusland broeit van alles: sociaal, politiek en cultureel. Dat leverde ontroerende en bijzonder grappige kunstwerken op. Jan Decleir maakt een keuze uit teksten die deze sfeer ademen. Hij maakt er met de gerenommeerde muzikanten van het Ensor Strijkkwartet een nieuw verhaal van. |
|
|