Ons Artistiek Pedagogisch Project is een beginselverklaring waarin we opsommen wat onze academie wenst te realiseren vanuit traditie, actualisering en creativiteit.
1. De Muziekacademie Anderlecht profileert zich als een instelling die, vanuit een professionele gedrevenheid, artistiek onderwijs wil verschaffen in de studierichtingen Muziek, Woord en Dans.
2. Gesteund op technische vaardigheden en vakmanschap wil de academie niet alleen kindgericht onderwijs verschaffen, maar voornamelijk jongeren opvoeden tot cultuurminnende, sociaal voelende mensen; liefst ook tot artistieke persoonlijkheden, die zich in een toekomstgerichte maatschappij als creatief individu kunnen ontplooien. Ook volwassenen willen we passend begeleiden bij hun streven naar culturele verrijking en "levensbreed” leren.
3. De opleiding aan de academie wordt gegeven met kennis van en met respect voor de historische verworvenheden, zonder evenwel fanatiek vast te houden aan dogmatische principes. Aanvullend worden oog, oor en gevoel geconfronteerd met uitingen van actuele kunst.
4. Het fenomeen interpretatie, gestoeld op inzicht, stijlkennis en persoonlijkheid, wordt onderstreept. Het bewust "beleven" van kunst, zowel individueel als collectief, is daarbij vitaal als vormend element.
5. Het is noodzakelijk dat de academie zich integreert in haar maatschappelijke context, en deelneemt aan het sociaal-culturele leven van de regio. Dit bevordert tevens onze uitstraling. Daarom dient de schoolcultuur gecultiveerd en uitgedragen te worden door alle personeelsleden, leerlingen en ouders. De communicatie met andere scholen (ook buiten het DKO), met de Academie voor Beeldende Kunsten en de cultuurpartners is een verruimende factor.
6. Het is van primordiaal belang alert en gevoelig te blijven voor externe signalen en alle feedback te analyseren. Dit moet bijdragen tot de unieke en individuele benadering van de leerling. De impact van deze doelstelling is immens. De cursist dient dus op alle vlakken zo goed mogelijk begeleid en ondersteund te worden. Dit kan enkel gerealiseerd worden door een in alle opzichten respectvol en loyaal team, waarbij alle betrokkenen (administratieve medewerkers, toezichters, leraars, coördinatoren, de directeur, het schoolbestuur) zich volledig inzetten om dit artistiek pedagogisch uitgangspunt te doen slagen.
7. Voorgaande punten dienen gerealiseerd te worden binnen het door de overheid gestelde kader. Dit betekent niet dat de academie beknot moet worden in haar streven naar eigenheid, ontplooiing en dynamiek. Inspraak en participatie, via geijkte maar flexibele structuren, zijn daarbij de conditio sine qua non, om in ieders belang, positief te blijven evolueren.
Visie
EEN ARTISTIEK PEDAGOGISCH PROJECT